تبلیغات
ارایشگاه مهشید - مطالب مرداد 1389
 
ارایشگاه مهشید
صورت زیبا = زندگی بهتر
 
 

مجموعه‌های ویژه ماه رمضان از سال ۱۳۸۰ با پخش سریال”چراغ خاموش” آغاز شد و امسال مجموعه تلویزیونی “در مسیر زاینده‌رود” برای این ایام از شبکه یک پخش می شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سریالهای مختلفی چون چراغ خاموش، نسیم رویا، یکی مثل من، اگه بابام زنده بود، مرده متحرک، صاحبدلان، اغماء، روز حسرت و نردبام آسمان از سال ۸۰ تا ۸۸ روی آنتن شبکه یک رفته است.

 شبکه یک سیما برای ماه رمضان امسال نیز مجموعه تلویزیونی “در مسیر زاینده رود” را به نوسیندگی علیرضا نادری، کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه آماده کرده استد.به همین سبب نگاهی داریم به این مجموعه و تمامی مجموعه هایی که از سال ۱۳۸۰ در این ماه از شبکه یک سیما پخش شده است:

“در مسیر زاینده رود”(۱۳۸۹)

 این مجموعه قرار است از اول ماه رمضان ساعت ۲۲:۱۵ ازشبکه یک پخش ‌شود و در آن مسعود رایگان، حسین محجوب، مهدی باقربیگی، مهرانه مهین ترابی، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، پردیس افکاری، مهرداد ضیایی، هومن برق نورد، افسانه پاکرو، مهدی سلطانی، الهه حسینی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، مهران نائل و نیما نادری بازی می‌کنند.

*خلاصه داستان:

مهران سارنگ فوتبالیست جوان و با آتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است…

*حاشیه‌ها:

- مجموعه “در مسیر زاینده‌رود” تنها مجموعه ماه رمضان امسال بود که وقتی کلید خورد با حضور اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده و خبرنگاران نشست خبری برگزار شد و عفیفه توضیحاتی درباره این پروژه به خبرنگاران داد. این نشست خبری در دفتر او برپا شد.

-عفیفه در نشست خبری اعلام کرد از یک سال پیش با مهرانه مهین ترابی برای بازی در این پروژه صحبت کرده بود.

- حسن فتحی در این مجموعه همچون آثار قبلی‌اش سعی کرده از بازیگران تئاتر استفاده کند.

- شنیده می‌شود کریم باقری از تیم پیروزی و آرش برهانی از تیم استقلال در این مجموعه تلویزیونی بازی می‌کنند.

- در این مجموعه فتحی از مهدی باقربیگی برای بازی بهره برده که می‌تواند برای مخاطبان تا حدودی “قصه‌های مجید” او را تداعی کند.

- قرار بود ۹۰ درصد لوکیشن ها در اصفهان باشد، اما گروه لوکیشن‌هایی در تهران پیدا کرد تا فضای اصفهان را داشته باشد و در مجموع ۳۰ تا ۳۵ درصد از کار در اصفهان ضبط  شود.

- حسن فتحی قصد دارد بعد از موفقیت “میوه ممنوعه” بخت خودش را بار دیگر با مجموعه “در مسیر زاینده‌رود” امتحان کند. او برای نگارش این مجموعه نیز همچون “میوه ممنوعه” از علیرضا نادری بهره برده است.

“چراغ‌های خاموش”(۱۳۸۰)

مجموعه “چراغ‌های خاموش” به کارگردانی کاظم بلوچی، نویسندگی علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی بلوچی و محمد غلامپور برای ماه رمضان سال ۸۰ تهیه شد. در این مجموعه اسماعیل شنگله، فرامرز صدیقی، هایده حائری، غزل ارجمند، مهدی سلوکی، رحیم نوروزی، خسرو احمدی، اسدالله منجزی، حسین چنگی، مهدی فقیه، محسن رمضانی، ولی‌الله شیراندامی و … بازی کردند.

* خلاصه داستان:

بهزاد جوان ۲۱ ساله‌ای است که در یک خانواده متمول زندگی می‌کند. پدر و مادرش آنقدر در کار خود غرق هستند که توجهی به فرزندان خود ندارند. بهزاد دوستان نابابی دارد و دچار مشکلات حاد می‌شود. او که از طرف پلیس تحت تعقیب است با پسر نابینایی آشنا می‌شود و در یک زندگی اجباری با این نوجوان روشندل پی به حقیقت پیرامون خود می‌برد. از سوی دیگر پدر و مادر همدیگر را متهم می‌کنند و خانواده در حال از هم پاشیدن است که حضور پدربزرگ مانع فرو ریختن خانواده می‌شود.

“نسیم رویا”(۱۳۸۱)

* شبکه یک مجموعه تلویزیونی “نسیم رویا” را به کارگردانی کاظم بلوچی و محسن عظیم‌نیا، نویسندگی حسن مشگلاتی و تهیه‌کنندگی محمدباقر فاضل برای ماه رمضان سال ۸۱ آماده کرد. در این مجموعه بهزاد فراهانی، حسن جوهرچی، پرویز فلاحی‌پور، ژاله صامتی، آناهیتا همتی، شراره رخام، محمود جعفری، مهدی فقیه، زنده یاد لوریک میناسیان، نیما رئیسی و جلیل فرجاد بازی کردند.

* خلاصه داستان:

عده‌ای زن و مرد، جدا از هم با آدرسی که در دست دارند وارد خانه‌ای قدیمی می‌شوند که بعداً مشخص می‌شود خانه پدری آنهاست و همگی آنها خواهر و برادر هستند و از قدیم با هم مشکلاتی داشته و از هم گریزان بودند. آنها در این تجمع اجباری داستان خود را روایت می‌کنند. در انتها متوجه می‌شوند نامه‌ای از طرف پدر و بنا به درخواست مادر مرحوم شان نوشته شده تا آنها را با هم رو در رو کنند.

*حاشیه‌:

- کاظم بلوچی کارگردانی دو سال مجموعه ماه رمضان شبکه یک را بر عهده داشت. البته مجموعه‌های او زیاد مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت.

“یکی مثل من”(۱۳۸۲)

*شبکه یک مجموعه تلویزیونی “یکی مثل من” را به کارگردانی محسن شاه‌محمدی، تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان و نویسندگی مهدی سجاده‌چی برای ماه رمضان سال ۸۲ تهیه کرد. در این مجموعه صالح آقامیرزایی، رونا قیصرنژاد، هما خاکپاش، زهره فکور صبور، بهروز سلطانی‌فر و بهناز توکلی به ایفای نقش پرداختند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه روایتگر زندگی دختری به نام آهو است که در پرورشگاه بزرگ شده است. آهو با پسری ازدواج می‌کند و از وی صاحب فرزندی می‌شود، اما در همین حین شوهرش به دلیل کارهای قاچاق به زندان می‌افتد. در نتیجه آهو با بچه‌ای در شکم تنها می‌ماند و چاره‌ای جز پناه بردن به امام رضا (ع) ندارد. پس راهی مشهد می‌شود و …

* حاشیه‌ها:

- نام این مجموعه در ابتدا “میعاد در سپیده دم” بود، اما تغییر کرد.

- این مجموعه ابتدا قرار بود به کارگردانی ابراهیم سلطانی‌فر تهیه شود، اما او در اواسط تصویربرداری از پروژه کنار کشید و محسن شاه‌محمدی جایگزین او شد.

“اگه بابام زنده بود”(۱۳۸۳)

*شبکه یک مجموعه تلویزیونی “اگه بابام زنده بود” را به کارگردانی همایون اسعدیان و تهیه‌کنندگی محمد رضایی برای ماه رمضان سال ۸۳ روی آنتن فرستاد. در این مجموعه پرویز فلاحی‌پور، مهرانه مهین ترابی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، نادر سلیمانی، محسن قاضی‌مرادی و زهرا اویسی به ایفای نقش پرداختند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه درباره چند جوان است که از بیکاری و بی‌پولی رنج می‌برند، به همین دلیل تصمیم می‌گیرند از مکانی سرقت کنند. آنها در قالب دستفروش رو به روی مکان مورد نظر سکنی می‌گزینند و سعی می‌کنند آنها را زیر نظر بگیرند تا نقشه خود را در فرصت مناسب عملی کنند، اما …

* حاشیه‌ها:

- نام این مجموعه ابتدا “دزدان باشخصت” بود، اما مدیران شبکه یک تصمیم گرفتند نام این مجموعه را تغییر دهند.

- فیلمنامه این مجموعه را حمیدرضا باباگلی و جابر قاسمعلی نوشته بودند، اما بعد از پخش چند قسمت از این مجموعه قاسمعلی به دلیل تغییرات زیاد فیلمنامه و ضعیف بودن ساختار از تهیه‌کننده خواست نام او را از تیتراژ مجموعه حذف کنند.

- علاوه بر مجموعه “اگه بابام زنده بود”، مجموعه تلویزیونی “روح مهربان” از تولیدات گروه خانواده هم به کارگردانی امیر قویدل برای پخش در ماه رمضان نظر گرفته شد و قرار بود در برنامه سیمای خانواده روی آنتن برود، اما شبکه یک اعلام کرد به دلیل کیفیت بالا، این مجموعه بعدها از این شبکه پخش خواهد شد. البته پخش آن با تاخیر چند ساله همراه شد و در نهایت به صورت هفتگی از شبکه یک روی آنتن رفت.

“مرده متحرک”(۱۳۸۴)

*شبکه یک مجموعه تلویزیونی “مرده متحرک” را ماه رمضان سال ۸۴ پخش کرد. از عوامل این مجموعه می‌توان به رضا کریمی کارگردان، سعید رحمانی فیلمنامه‌نویس و کتایون ریاحی، مجید صالحی، پرویز فلاحی‌پور، اسماعیل خلج، فردوس کاویانی و رامین ناصر نصیر بازیگران اشاره کرد.

* خلاصه داستان:

این مجموعه روایتگر جوانی به نام جلال است که به دلیل بدبیاری‌های مختلف قصد رفتن به ناکجاآباد را دارد، اما طی اتفاقاتی جنازه‌ای پیدا می‌کند که متوجه می‌شود میلیاردها تومان ارزش دارد.

* حاشیه‌ها:

- نام این مجموعه ابتدا “دوست اختصاصی من” بود، اما هنگام پخش نام این مجموعه به “مرده متحرک” تغییر کرد.

- حضور کتایون ریاحی در یک مجموعه پس از حضور موفق‌ در فیلم‌های سینمایی سال‌های گذشته بود.

- رضا کریمی، کارگردان بعد از پخش این مجموعه گفت: مجید صالحی منجر به تقویت بار طنز این مجموعه شد، چرا که مجموعه مبنا را بر تقویت طنز کار گذاشته بود، به همین دلیل سعی شد بازیگری انتخاب شود که این مشخصه ها را داشته باشد.

- سعید رحمانی، نویسنده این مجموعه هم بعد از پخش چند قسمت از ”مرده متحرک” اعلام کرد مدیران صدا و سیما از تولید این مجموعه واهمه داشتند. علاوه بر آن دیالوگ‌های مجید صالحی بداهه‌ خودش بود.

نمایی از مجموعه “در مسیر زاینده‌رود”

“صاحبدلان”(۱۳۸۵)

*شبکه یک مجموعه “صاحبدلان” را به کارگردانی محمدحسین لطیفی، نویسندگی علیرضا طالب‌زاده و تهیه‌کنندگی رضا جودی برای ماه رمضان سال ۸۵ آماده کرد. در این مجموعه حسین محجوب، محمد کاسبی، ثریا قاسمی، باران کوثری، مهرانه مهین ترابی، حمید ابراهیمی، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، سیروس گرجستانی و هائده حائری به ایفای نقش پرداختند.

* خلاصه داستان:

ماجرای زندگی دو برادر به نام های خلیل و جلیل را دنبال می کند که در انتخاب مسیر زندگی خود راه‌هایی کاملاً جدا از هم در پیش گرفته اند، اما اتفاقاتی آنها را رو در رو هم قرار می‌دهد.

* حاشیه‌‌ها:

- نام این مجموعه در ابتدا “ساده‌دلان” بود، اما بر مبنای تصمیم مدیران شبکه یک نام این مجموعه تغییر کرد، چرا که ممکن بود نام ساده دلان به مفهوم این مجموعه ضربه بزند.

- “صاحبدلان” پس از “وفا” دومین مجموعه مناسبتی محمدحسین لطیفی بود.

- رضا جودی با توجه به موفقیت نسبی مجموعه “مرده متحرک” برای دومین سال متوالی تهیه مجموعه مناسبتی شبکه یک را بر عهده گرفت.

- محمدحسین لطیفی بعد از پخش این مجموعه گفت: وقتی فیلمنامه علیرضا طالب‌زاده را خواندم، همان حسی را که به من منتقل شد ساختم. حال این تزریق حس ممکن است در فرد دیگری که فیلمنامه را می‌خواند متفاوت باشد. گرچه من در نگارش مراوده‌ای با طالب‌زاده نداشتم.

او اعلام کرد در این مجموعه می‌توانست از کاخ سعدآباد به دلیل فرعونی بودن قصه برای زندگی جلیل استفاده کند تا اشرافی بودن او را بیشتر نشان دهد، اما این اتفاق به دو دلیل نیفتاد. اول اینکه خودش علاقمند نبود این کار انجام شود و مردم فکر کنند زندگی جلیل از آنها خیلی فاصله دارد و او را از خودشان جدا بدانند. دوم اینکه باید هزینه مجموعه جواب می داد که اگر می خواست از لوکیشن چند میلیونی استفاده کند، تهیه کننده باید به زندان می رفت که این منطقی نبود.

- باران کوثری هم با بازی در “صاحبدلان” نخستین تجربه تلویزیونی‌اش را کسب کرد.

“اغماء” (۱۳۸۶)

*شبکه یک سیما مجموعه تلویزیونی “اغماء” را به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی رضا جودی برای ماه رمضان ۸۶ تهیه کرد. در این مجموعه امین تارخ، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، ناصر ممدوح، عبدالرضا اکبری، حامد کمیلی، لادن طباطبایی، شیرین بینا، نفیسه روشن، سعید داخ، افشین سنگ‌چاپ، فلور نظری، شیوا خنیانگر، غزاله جزایری و کورش سلیمانی بازی می‌کنند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه روایتگر زندگی دکتر طه پژوهان فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحی‌های موفقی که روی رزمندگان داشته به عنوان پنجه طلا مشهور است. تا اینکه همسرش مولود مبتلا به بیماری حادی می‌شود و او بر سر دوراهی قرار می‌گیرد …

* حاشیه‌ها:

- اتفاقی که برای پروژه “وفا” افتاد برای مجموعه “اغماء” هم رخ داد. علیرضا افخمی که ابتدا به عنوان ناظر کیفی در “وفا” حضور داشت، به تدریج به دلیل اعمال نظرهای بسیار بر فیلمنامه و تغییرات بیش از اندازه جایگزین فریدون جیرانی شد. همین اتفاق هم در “اغماء” افتاد و فیلمنامه‌ داریوش مختاری مورد تائید افخمی قرار نگرفت و خودش جایگزین او شد.

- علیرضا افخمی که همزمان ناظر کیفی مجموعه ماه رمضان شبکه سه سیما هم هست، به دلیل کمبود وقت نتوانست به موقع فیلمنامه را برساند و همین امر موجب شد متن‌ها با تاخیر برسد، حتی برخی روزها به دلیل آماده نبودن متن، گروه کار نمی‌کرد.

- گفته می‌شود بعد از ضبط چند قسمت از مجموعه “اغماء” مدیران شبکه یک تصمیم گرفتند لعیا زنگنه که در این مجموعه نقش متخصص بیهوشی را بازی می‌کند، با حجاب چادر در مجموعه حاضر باشد. همین امر منجر به قهر چند روزه زنگنه از پروژه شد، اما در نهایت او راضی شد چادر سر کند و دوباره سکانس‌های بدون چادر ضبط شود.

- رضا جودی با تهیه‌کنندگی مجموعه “اغماء” سومین سال متوالی است که تهیه‌کنندگی مجموعه‌های ماه رمضان را تجربه می‌کند.

- گفته می‌شود جودی قبل از اینکه کارگردانی این پروژه را به سیروس مقدم بدهد با مهدی فخیم زاده برای ساخت آن مذاکراتی کرده بود، اما فخیم‌زاده به خاطر حساسیت‌هایی که برای ساخت مجموعه دارد و محدودیت زمان برای تولید، کارگردانی پروژه را قبول نکرد.

- سیروس مقدم، کارگردان بعد از پخش مجموعه اعلام کرد کارگردانی این پروژه دو جذابیت خاص برایش داشت، اول اینکه این ژانر را تا به حال تجربه نکرده بود، چرا که محوریت کار پزشکی متافیزیکی و ماورایی بود. دیگر اینکه کار مناسبتی برای ماه رمضان است.

“روز حسرت”(۱۳۸۷)

* شبکه یک مجموعه تلویزیونی “روز حسرت” را به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه ‌کنندگی مهران رسام برای ماه رمضان ۸۷ تهیه کرد. در این مجموعه فرامرز قریبیان، افسانه بایگان، مهراوه شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، رحیم نوروزی و لیندا کیانی بازی می‌کنند.

* خلاصه داستان:

این مجموعه قصه‌ یک وکیل با بازی بایگان را دنبال می‌کند که به همراه همسرش ( قریبیان) و پسرش (پورسرخ) و عروسش (کیانی) زندگی آرامی دارد، اما او یک شب خوابی عجیب می‌بیند که زندگی او و خانواده‌اش را دستخوش تغییر و تحول می‌کند…

* حاشیه‌ها:

ـ قبل از ”روز حسرت”، ساخت مجموعه ”گل‌های گرمسیری” به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور برای ماه رمضان شبکه یک آغاز و برای رساندن به موقع کار، تدوین و آهنگسازی آن هم همزمان کلید خورد. با اینکه بارها از سوی شبکه یک و عوامل اعلام شد “گل‌های گرمسیری” ماه رمضان از شبکه یک روی آنتن می‌رود، اما ناگهان پروژه “روز حسرت” جایگزین آن شد.

ـ مهران رسام و سیروس مقدم بعد از گرفتن گوی رقابت از حریف تا دو هفته خبری از پروژه به خبرگزاری‌ها و مطبوعات نمی‌دادند. عنوان مجموعه “روز حسرت” هم در ابتدا “برزخ” بود که بعد از گذشت دو تا سه هفته از تصویربرداری نام آن تغییر کرد.

ـ رسام تا مدت‌ها حاضر به گفتن خلاصه داستان “روز حسرت” نبود و به گفتن یک جمله که داستانی متفاوت و ماورایی است، بسنده می‌کرد، اما بعد از مدتی خلاصه داستان مجموعه از سوی شبکه یک در اختیار رسانه‌ها گذشته شد.

ـ مقدم با کارگردانی مجموعه “روز حسرت” سومین سال است مجموعه‌ای برای ماه رمضان می‌سازد. او سال ۸۱ مجموعه “عروج” را با حضور عبدالرضا اکبری، رامبد شکرآبی، کتایون ریاحی و لادن طباطبایی و سال ۸۶ ”اغما” را با نقش‌آفرینی امین تارخ، لعیا زنگنه، ایرج نوذری، حامد کمیلی، شیرین بینا، ناصر ممدوح و عبدالرضا اکبری ساخت.

ـ مقدم با ساخت مجموعه “اغما” با یک موضوع ماورایی مورد تقدیر عزت‌الله ضرغامی رئیس رسانه ملی قرار گرفت.

- قریبیان که تاکنون در مجموعه‌های مناسبتی بازی نکرده بود، بخت خود را با “روز حسرت” امتحان کرد.

ـ علیرضا افخمی بعد از نوشتن چند قسمت از فیلمنامه ”روز حسرت” و مورد توجه قرار نگرفتن مدیران شبکه از ادامه کار انصراف داد و مجموعه تا چند روز معلق ماند، اما بعد از چند روز افخمی با نوشتن یادداشتی اعلام کرد مشکلی ندارد با پروژه ندارد و همکاری با آن را ادامه می‌دهد.

ـ بایگان با بازی در مجموعه “روز حسرت” بعد از مجموعه “پیامک از دیار باقی” دومین بار بود در یک مجموعه مناسبتی به کارگردانی مقدم همکاری کرد. گفته می‌شد او برای بازی در “روز حسرت” قرارداد خود را برای بازی در فیلم “حریم” به کارگردانی رضا خطیبی لغو کرد.

“نردبام آسمان”(۱۳۸۸)

*شبکه یک مجموعه تلویزیونی “نردبام آسمان” را به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری برای ماه رمضان سال ۸۸ آماده کرد. در این مجموعه وحید جلیلوند، برزو ارجمند، حسن پورشیرازی، وحید جلیلوند، ماهچهره خلیلی، شبنم قلی‌خانی، ویشکا آسایش و فرهاد قائمیان بازی کردند.

*خلاصه داستان:

“نردبام آسمان” مجموعه‌ای تاریخی است که زندگی‌ غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضیدان برجسته، منجم ،‌کاشف عدد پی  و فیلسوف قرن نهم هجری را  در دو مرحله  کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول ها در ایران روایت می‌کند.

*حاشیه‌ها:

- در ابتدا قرار بود در ماه رمضان سال ۸۸ مجموعه “شب هزار و یکم” به کارگردانی علی بهادر و تهیه‌کنندگی علی لدنی پخش شود، حتی در نشست خبری ویژه برنامه ماه رمضان اعلام شد، اما در دقیقه ۹۰ “نردبام آسمان” جایگزین این مجموعه شد. نکته جالب این بود که ضرغامی در بخش خبر ساعت ۲۲ شبکه دو مجموعه‌های ماه رمضان را اعلام کرد و گفت: تلویزیون سعی دارد بهترین مجموعه‌ها را برای ماه رمضان پخش کند. بعد از اعلام ضرغامی همه متوجه تغییر در مجموعه ماه رمضان شبکه یک شدند.

- محمدحسین لطیفی بعد از ساخت مجموعه‌های موفق و پرمخاطب “همسایه‌ها”،‌ “سفر سبز” و مجموعه‌های مناسبتی “وفا” و “صاحبدلان” در پنجمین تجربه تلویزیونی‌اش “نردبام آسمان” را در ژانر تاریخی ساخت. او از کارگردانانی است که تنها در ژانر خاصی کار نمی‌کند.

- شبکه یک اولین بار بود که در ماه رمضان مجموعه تاریخی پخش کرد.

- دکتر علی اکبر ولایتی مشاور این پروژه بود و دو بار از این مجموعه بازدید کرد. او در این بازدید ”نردبام آسمان” را از نمونه‌های خوب تاریخ علم و تاثیر آن را بیش از صدها کتاب دانست.

- محمدحسین لطیفی قبل از پخش مجموعه “نردبام آسمان” گفت: سعی کرده‌ام دیالوگ‌های کار نه چندان محاوره‌ای باشد و نه چندان تاریخی تا مخاطب ارتباط برقرار کند. البته فکر می‌کنم بیننده در چند قسمت اول شوکه شود که کاری تاریخی با نوع روایتی می‌بیند که شبیه دیگر کارها نیست.

- وحید جلیلوند بعد از ۹ سال دوری از فضای تئاتر از اجرا فاصله گرفت و در مجموعه “نردبام آسمان” بازی کرد. او قبل از پخش این مجموعه درباره میزان آزاد بودن بازیگران در ایفای نقش از سوی کارگردان گفت: خیلی زیاد، خیلی زیاد، خیلی زیاد! جو گیر نشده‌ام، اما کار کردن با حسین لطیفی نعمتی است که برای هر بازیگری آرزوی تجربه آن را دارم. چون می‌توان به او اطمینان کرد و همچون کوه پشت شماست. او در ایفای نقش بازیگر را آزاد می‌گذارد، اما پشت دوربین مراقب همه چیز است.

- شنیده شد شبنم قلی خانی برای بازی در “نردبام آسمان” از اسب افتاد، اما مشکل جدی برای او پیش نیامد.



منبع:
http://loved.nega.ir



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


تأهل، در مورد همه ی ابنای بشر ماهیتی سرشتی دارد و غالب وجود آن عالمگیر میباشد. لذا تفاوت فرهنگها موجب دگرگونیهای اساسی در قواعد آن نمیشود! مطالبی که در ذیل می آید بر اساس تحقیقاتی است که استیون ناک ( Steven I.nox ) استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیا، پیرامون “علل و پیامدهای تغییرات در خانواده آمریکایی” انجام داده است.

بر همین اساس باید در ابتدا ذکر شود که عواملی که در “نفع بیشتر مردان از ازدواج ” مطرح میشود، عواملی جامع و مانع برای جامعه ی ایرانی نیست و با توجه به اعتقادات مسلمین در باب ازدواج باید تاکید کرد که نفع طرفین از ازدواج خیلی بیشتر از مطالب عنوان شده است….

با توجه به تحقیقات افراد متأهّل عموما افراد سالم تری هستند و عمر طولانی تری دارند و از سلامت عقلانی و نفسانی بیشتری برخوردارند، شاد‌ترند و در آمد بیشتری دارند.

هر چند ازدواج تاثیرات مثبتی را در هر دو جنس باعث میشود اما ذی نفع اصلی آن مردان میباشند. مردان در تمام اموری که ازدواج در آنها تاثیر دارد، منفعت بیشتری بدست می آورند و انتفاع زنان از ازدواج در صورتی حاصل میشود که یک رابطه ی زناشویی مطلوب و کانونی گرم و صمیمی ایجاد شود. در حالیکه به نظر میرسد مردان کمتر تحت تاثیر کیفیت زندگی مشترک خود قرار میگیرند و بطور ساده و اولیه به محض تأهل از مزایای آن بهره مند میشوند، به عبارت دیگر نفس عمل ازدواج باعث بهبود زندگی مردان میشود، اما بهبود زندگی زنان تحت تأثیر کیفیت زندگی زناشویی خواهد بود.

ازدواج و تشکیل زندگی مشترک در واقع تشکیل یک کانون اجتماعی است. این بدان معنی است که همراه با مفهوم ازدواج یکسری انتظارات وابسته به فرهنگ نیز وجود دارد و بدینگونه مردان با این اقدام کاری بیش از شروع یک زندگی ساده با یک زن را آغاز میکنند و در واقع با این عمل خود را به مجموعه ای از قوانین قرار دادی و انتظارات متصل میسازند. او در مقام همسر و پدر مورد انتظارات دیگران قرار میگیرد و از دیدگاه سایرین باید رفتاری متفاوت از زمان تجرد داشته باشد.

ازدواج چیزی بیش از ارتباط بین دو شریک جنسی را پدید می آورد و ارتباطی است که مفاهیم آن از باورهای فرهنگی نشات گرفته، با ازدواج زوجین تعهداتی را پذیرا میشوند از جمله وفا‌داری، غمخواری، تحمل و …

زوج‌هایی که برای طولانی مدت تنها رابطه ی همزیستی داشته‌اند از جنبه های قابل پیش بینی بسیاری از زوج‌هایی که به ازدواج یکدیگر در آمده اند متفاوتند. اینگونه زوجها توسط تمایلات جنسی به یکدیگر وابسته هستند و روابط اخلاقی دیگر در آن ها بسیار کم است، آزادی بیشتری نسبت به افراد متاهل دارند و قانون تعیین کننده ای برای اینگونه روابط وجود ندارد، شانس بیشتر طلاق و رضایت‌مندی کمتر از روابط جنسی از معایب این نوع زندگی است و طرفین حداقل تعهد را نسبت به یکدیگر دارند.
 

مفهوم ازدواج در جامعه امریکا بدین معنی است:
۱- شخص انتخابی آزاد دارد که بر پایه ی عشق است
۲- بلوغ و استقلال نیاز مسلم اقدام به ازدواج است
۳- ازدواج ارتباط بین دو جنس مخالف است
۴- در زندگی مشترک مرد تامین کننده اصلی معاش است و او رئیس است
۵- وفا‌داری جنسی و تک همسری انتظارات یک ازدواج است
۶- ازدواج بطور طبیعی با تولد فرزندان همراه است.

و ماهیت مردانگی در ازدواج هم یعنی:
مرد پدر فرزندانی است که از همسرش متولد میشود / تامین معاش زن و فرزندان بر گردن اوست / حافظ و محافظت کننده ی خانواده است.
بر این اساس اگر مرد از محافظت یا تامین معاش سر باز زند، نه تنها همسری نا‌شایست تلقی میگردد، بلکه به نوعی کمتر از یک مرد کامل محسوب میگردد. در یک زندگی مشترک مرد آنگونه رفتار میکند که به حسب فرهنگ مطابق با هویت مردانگی‌اش باشد. موضوع اصلی در مورد ازدواج در زندگی مردان عبارتست از اینکه ازدواج به دلیل آنکه موقعیتی جهت تکامل و حفظ ماهیت مردانگی میباشد باعث ایجاد تغییراتی در مردان میگردد.

حقیقت آشکار آنست که غالب مردان و زنان، زندگی مشترک خود را به گونه ای طراحی میکنند که نسبت به کلیات ازدواج اصولی تطابق زیادی داشته باشد. و ازدواج اصولی تنها راهی است که همسران ف مرد، میتوانند به یک مرد کامل تبدیل شوند. هنگامیکه قضیه اساسی مفهوم گردید، درک علت اثرات مثبت ازدواج در مردان بسیار آسانتر خواهد بود.

هویت مردانگی موقتی است و می بایست در دوران پس از بلوغ مستمراً و فعالانه حفظ گردد که این امر بوسیله ی یک ازدواج اصولی امکان پذیر میشود و یک مرد هویت مردانگی خود را طی زندگی مشترک حفظ کرده، توسعه میدهد و به نحوی آن را ابراز میکند. نقش تکامل و بلوغی که یک مرد به عنوان همسر ایفا میکند هسته ی اصلی هویت مردانگی وی قرار میگیرد و این موضوع راهنمای اصلی در علت ثمر بخش بودن ازدواج در زندگی مردان است.

مردان متاهل بیش از مردان مجرد در زمینه فعالیتهای اجتماعی و معقول درگیر میشوند و پاداش چنین فعالیتهایی به صورت شاءن و اعتبار یا مادیات به ایشان برمیگردد. مردان متاهل تابعیت خود از روابط غیر رسمی یا دوستانه را با شرکت در روابط مبتنی بر نقشهای اصولی جایگزین میکنند و در واقع به این طریق اجتماعات خصوصی خود را تغییر میدهند، آنها در اجتماع بر نقشهایی تاکید میکنند که جزئی از کانونهای اجتماعی هستند مثل نقشهای مذهبی و اقتصادی.

“Card gillian” نیز در تحقیق خود در مورد مردان متاهل میگوید: مردان متاهل در مواد و نوع و سطح، روابط خود را بر اساس میزان نیل به اهداف تنظیم میکنند و طبیعتاً موفقیت و شکست آنها تعیین کننده خواهد بود. بر خلاف وابستگی به دیگران، اینگونه موفقیتهای شخصی خصوصیات مردانگی را تحکیم می بخشد

به همین نسبت ازدواج تاثیرات مثبت خود بر دختران جوان و زنان مجرد را خواهد داشت .

منبع:pezeshkan.org



منبع:
http://loved.nega.ir



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


تأهل، در مورد همه ی ابنای بشر ماهیتی سرشتی دارد و غالب وجود آن عالمگیر میباشد. لذا تفاوت فرهنگها موجب دگرگونیهای اساسی در قواعد آن نمیشود! مطالبی که در ذیل می آید بر اساس تحقیقاتی است که استیون ناک ( Steven I.nox ) استاد جامعه‌شناسی دانشگاه ویرجینیا، پیرامون “علل و پیامدهای تغییرات در خانواده آمریکایی” انجام داده است.

بر همین اساس باید در ابتدا ذکر شود که عواملی که در “نفع بیشتر مردان از ازدواج ” مطرح میشود، عواملی جامع و مانع برای جامعه ی ایرانی نیست و با توجه به اعتقادات مسلمین در باب ازدواج باید تاکید کرد که نفع طرفین از ازدواج خیلی بیشتر از مطالب عنوان شده است….

با توجه به تحقیقات افراد متأهّل عموما افراد سالم تری هستند و عمر طولانی تری دارند و از سلامت عقلانی و نفسانی بیشتری برخوردارند، شاد‌ترند و در آمد بیشتری دارند.

هر چند ازدواج تاثیرات مثبتی را در هر دو جنس باعث میشود اما ذی نفع اصلی آن مردان میباشند. مردان در تمام اموری که ازدواج در آنها تاثیر دارد، منفعت بیشتری بدست می آورند و انتفاع زنان از ازدواج در صورتی حاصل میشود که یک رابطه ی زناشویی مطلوب و کانونی گرم و صمیمی ایجاد شود. در حالیکه به نظر میرسد مردان کمتر تحت تاثیر کیفیت زندگی مشترک خود قرار میگیرند و بطور ساده و اولیه به محض تأهل از مزایای آن بهره مند میشوند، به عبارت دیگر نفس عمل ازدواج باعث بهبود زندگی مردان میشود، اما بهبود زندگی زنان تحت تأثیر کیفیت زندگی زناشویی خواهد بود.

ازدواج و تشکیل زندگی مشترک در واقع تشکیل یک کانون اجتماعی است. این بدان معنی است که همراه با مفهوم ازدواج یکسری انتظارات وابسته به فرهنگ نیز وجود دارد و بدینگونه مردان با این اقدام کاری بیش از شروع یک زندگی ساده با یک زن را آغاز میکنند و در واقع با این عمل خود را به مجموعه ای از قوانین قرار دادی و انتظارات متصل میسازند. او در مقام همسر و پدر مورد انتظارات دیگران قرار میگیرد و از دیدگاه سایرین باید رفتاری متفاوت از زمان تجرد داشته باشد.

ازدواج چیزی بیش از ارتباط بین دو شریک جنسی را پدید می آورد و ارتباطی است که مفاهیم آن از باورهای فرهنگی نشات گرفته، با ازدواج زوجین تعهداتی را پذیرا میشوند از جمله وفا‌داری، غمخواری، تحمل و …

زوج‌هایی که برای طولانی مدت تنها رابطه ی همزیستی داشته‌اند از جنبه های قابل پیش بینی بسیاری از زوج‌هایی که به ازدواج یکدیگر در آمده اند متفاوتند. اینگونه زوجها توسط تمایلات جنسی به یکدیگر وابسته هستند و روابط اخلاقی دیگر در آن ها بسیار کم است، آزادی بیشتری نسبت به افراد متاهل دارند و قانون تعیین کننده ای برای اینگونه روابط وجود ندارد، شانس بیشتر طلاق و رضایت‌مندی کمتر از روابط جنسی از معایب این نوع زندگی است و طرفین حداقل تعهد را نسبت به یکدیگر دارند.
 

مفهوم ازدواج در جامعه امریکا بدین معنی است:
۱- شخص انتخابی آزاد دارد که بر پایه ی عشق است
۲- بلوغ و استقلال نیاز مسلم اقدام به ازدواج است
۳- ازدواج ارتباط بین دو جنس مخالف است
۴- در زندگی مشترک مرد تامین کننده اصلی معاش است و او رئیس است
۵- وفا‌داری جنسی و تک همسری انتظارات یک ازدواج است
۶- ازدواج بطور طبیعی با تولد فرزندان همراه است.

و ماهیت مردانگی در ازدواج هم یعنی:
مرد پدر فرزندانی است که از همسرش متولد میشود / تامین معاش زن و فرزندان بر گردن اوست / حافظ و محافظت کننده ی خانواده است.
بر این اساس اگر مرد از محافظت یا تامین معاش سر باز زند، نه تنها همسری نا‌شایست تلقی میگردد، بلکه به نوعی کمتر از یک مرد کامل محسوب میگردد. در یک زندگی مشترک مرد آنگونه رفتار میکند که به حسب فرهنگ مطابق با هویت مردانگی‌اش باشد. موضوع اصلی در مورد ازدواج در زندگی مردان عبارتست از اینکه ازدواج به دلیل آنکه موقعیتی جهت تکامل و حفظ ماهیت مردانگی میباشد باعث ایجاد تغییراتی در مردان میگردد.

حقیقت آشکار آنست که غالب مردان و زنان، زندگی مشترک خود را به گونه ای طراحی میکنند که نسبت به کلیات ازدواج اصولی تطابق زیادی داشته باشد. و ازدواج اصولی تنها راهی است که همسران ف مرد، میتوانند به یک مرد کامل تبدیل شوند. هنگامیکه قضیه اساسی مفهوم گردید، درک علت اثرات مثبت ازدواج در مردان بسیار آسانتر خواهد بود.

هویت مردانگی موقتی است و می بایست در دوران پس از بلوغ مستمراً و فعالانه حفظ گردد که این امر بوسیله ی یک ازدواج اصولی امکان پذیر میشود و یک مرد هویت مردانگی خود را طی زندگی مشترک حفظ کرده، توسعه میدهد و به نحوی آن را ابراز میکند. نقش تکامل و بلوغی که یک مرد به عنوان همسر ایفا میکند هسته ی اصلی هویت مردانگی وی قرار میگیرد و این موضوع راهنمای اصلی در علت ثمر بخش بودن ازدواج در زندگی مردان است.

مردان متاهل بیش از مردان مجرد در زمینه فعالیتهای اجتماعی و معقول درگیر میشوند و پاداش چنین فعالیتهایی به صورت شاءن و اعتبار یا مادیات به ایشان برمیگردد. مردان متاهل تابعیت خود از روابط غیر رسمی یا دوستانه را با شرکت در روابط مبتنی بر نقشهای اصولی جایگزین میکنند و در واقع به این طریق اجتماعات خصوصی خود را تغییر میدهند، آنها در اجتماع بر نقشهایی تاکید میکنند که جزئی از کانونهای اجتماعی هستند مثل نقشهای مذهبی و اقتصادی.

“Card gillian” نیز در تحقیق خود در مورد مردان متاهل میگوید: مردان متاهل در مواد و نوع و سطح، روابط خود را بر اساس میزان نیل به اهداف تنظیم میکنند و طبیعتاً موفقیت و شکست آنها تعیین کننده خواهد بود. بر خلاف وابستگی به دیگران، اینگونه موفقیتهای شخصی خصوصیات مردانگی را تحکیم می بخشد

به همین نسبت ازدواج تاثیرات مثبت خود بر دختران جوان و زنان مجرد را خواهد داشت .

منبع:pezeshkan.org



منبع:
http://loved.nega.ir



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 20 مرداد 1389 :: نویسنده : مهشید محمدی نژاد

به گزارش فارس،‌آخرین قسمت مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها» فردا شب در حالی پخش می‌شود که مدیر شبکه سه سیما و مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه روز گذشته از پشت صحنه آن بازدید کردند.
در این دیدار تهیه کننده و کارگردان در مورد روند اجرایی کار توضیحاتی ارائه کردند.
آخرین قسمت سریال فاصله‌ها فردا -چهارشنبه ۲۰مرداد- روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
به گزارش فارس، این سریال هر شب ساعت ۲۳ پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۷:۵۵ به روی آنتن می‌رود.
بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش می‌کنند، عبارتند از: دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، حسن جوهرچی، شاهرخ استخری، مریم کاویانی، بهاره افشاری، نیما شاهرخ‌شاهی، رضا توکلی، احمد قاسمی، پندار اکبری، روشنک گرامی، آزاده مهدی‌زاده و …
سایر عوامل این سریال عبارتند از:
نویسنده: مسعود بهبهانی‌نیا، جانشین تولید: محمود مقدسی، تصویربردار: سهیل نوروزی، تدوین: امین عابدی، موسیقی: آرمان موسی‌پور، صدابردار: مهدی آزادی، طراح صحنه و لباس: فرهاد عزیزی فرد، طراح چهره‌پردازی: محمدرضا قومی، دستیار اول کارگردان: امیر سلیمانی، برنامه‌ریز: محمد حمزه‌ای، دستیار دوم کارگردان: علی مرعشی، دستیار سوم کارگردان: هدیه نصیری، منشی صحنه: آتوسا شاه سیاه، تصویربردار پشت صحنه: مهدی حیدری، عکاس: ایران انتظام، مدیر مالی: محبوبه بختیاری، روابط عمومی: طیبه محمدی رهنما، پشتیبانی: سید مجتبی مؤمنی، مشاور فیلمنامه: محمدرضا شجاعی، مجری طرح: مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
در خلاصه داستان سریال «فاصله‌ها» آمده است: محسن (دانیال حکیمی) با پسرش سعید (شاهرخ استخری) بر سر مسائل روزمره اختلاف فراوان دارند و این اختلاف تا جایی پیش می‌رود که سعید تصمیم می‌گیرد از خانه فرار کرده و …
 

منبع:farsnews.com



منبع:
http://loved.nega.ir



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 20 مرداد 1389 :: نویسنده : مهشید محمدی نژاد

آدم‌هایی ‌که تصادفی خلافکار می‌شوند
 نام «ستاره‌های‌ سربی» برای یک فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی، ترکیب وسوسه‌انگیزی است. به همین علت و با این که مهدی ودادی در سال ۸۱ یک فیلم سینمایی به همین نام با بازی فریبرز عرب‌نیا و دانیال حکیمی ساخت، هنوز هم خیلی‌ها بدشان نمی‌آید بابهانه یا بی‌بهانه این اسم را بگذارند روی کارشان.
 روی فیلمنامه تایپ‌شده مجموعه‌ای که محمدرضا ‌آهنج دارد این روزها کارگردانی می‌کند نوشته «کلید یخی»، ولی خبرهای مجموعه با اسم «ستاره‌های‌ سربی» این‌ور و آن‌ور چاپ می‌شود. آهنج می‌گوید «کلید یخی» را خودش برای سریال انتخاب کرده. به هرحال کلید یخی یا ستاره‌های‌ سربی، سریالی است که در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای شبکه ۲ سیما تولید می‌شود. البته این‌جور که از شواهد و قراین برمی‌آید بعید نیست سریال را با هیچ کدام از این نام‌‌ها نبینید.

قرارم با آهنج می‌افتد به روزی که دارند در لوکیشنی در خیابان آپادانا صحنه‌های مربوط به یکی از شخصیت‌های کار به اسم جلالی را می‌گیرند که نقشش را فرخ نعمتی بازی می‌کند. در این سکانسی که تصویربرداری می‌شود، چکامه چمن‌ماه به دفتر جلالی می‌آید تا از پاسپورت و ویزایی که قرار بوده او برایش جعل کند، خبر بگیرد. او دختری است از خانواده‌ای متوسط که عشقش رفتن به خارج از کشور است. اما با اغفال قاچاقچی‌ها ساقی می‌شود و می‌زند تو کار پخش مواد.
وقت ورود من یک پلان چند ثانیه‌ای از خروج او و روبه‌روشدنش با دختری که تازه دارد به‌‌ آنجا وارد می‌شود، می‌گیرند. نقش کسی را که با چمن‌ماه شاخ به شاخ می‌شود، یکی از دختران پشت صحنه بازی می‌کند. وقتی این پلان تمام می‌شود و آهنج OK می‌دهد، یکهو صدای اره و تیشه و میخ و چکش تمام ساختمان را پر می‌کند. گروه صحنه دارند دکور اتاق جلالی را درست می‌کنند. می‌نشینیم توی همان اتاق که گپ بزنیم. ولی صدا به صدا نمی‌رسد و مجبور می‌شویم برویم یک اتاق دیگر.

کار جدید آهنج یک ملودرام اجتماعی است که متنش را هومان فاضل به عنوان اولین تجربه‌اش در زمینه سریال نوشته. آهنج توضیح درباره داستان را با این جمله شروع می‌کند: «آدم‌های این شهر خیلی تصادفی با هم برخورد می‌کنند و خیلی‌وقت‌ها خودشان هم نمی‌دانند. خیلی از آنها مشغول کارهای خلافی می‌شوند که نتیجه و اثرش به خودشان، عشق و خانواده‌شان برمی‌گردد.»
او ادامه می‌دهد: «قصه سریال، کم و بیش پیچیده است و ۴ قصه در آن به طور موازی پیش می‌رود. برای همین نمی‌شود گفت کدام یک از شخصیت‌های این ۴ قصه شخصیت اصلی‌اند؛ ولی از جهتی، نقش اول یک جورهایی غزاله است که نقشش را چکامه چمن‌ماه بازی می‌کند.»
به عقیده آهنج، نقش چکامه به خاطر ابعاد مختلفش جای کار زیادی دارد و از آنهایی است که خیلی از بازیگران مترصدند آن را در کارنامه بازی‌شان داشته باشند.
یکی از نقش‌های دیگر کار تهمینه است که آهنج نسرین مقانلو را برایش انتخاب کرده: «او به نوعی قربانی است و می‌خواهد انتقام شوهرش را از دوستش رشید که او را کشته بگیرد.»
یکی دیگر از نقش‌های اصلی کار را هم رضا توکلی بازی می‌کند: «اسمش در کار مهرداد است. ۷ سال زندان بوده و تاوان خطایی را که کرده پس داده. ولی حالا که برگشته، زن و بچه‌اش شراره دولت آبادی و محسن افشانی او را نمی‌پذیرند و مثل یک غریبه با او برخورد می‌کنند.»
وسط صحبت‌های آهنج چند تا از بچه‌های صحنه می‌آیند توی اتاق تا گاوصندوقی را که آنجاست، ببرند. آهنج شوخی و جدی می‌گوید: «شما چرا دست از سر ما برنمی‌دارید امروز؟»!
یکی‌شان می‌گوید در سکانسی که باید بگیرند، با این گاوصندوق کار دارند. بعد چندتایی با هم کشان کشان آن را از اتاق می‌برند بیرون. آهنج می‌‌گوید: «داغون کردید این پارکت‌ها رو»!

وقتی می‌روند بیرون، ادامه می‌دهد: «این وسط آدم‌های دیگری هم هستند که می‌خواهند پولی به جیب بزنند. نمونه‌اش همین جلالی است که نقشش را فرخ نعمتی بازی می‌کند. او کارچاق‌کن و دلال است و به اسم دفتر پیگیری صدور کارهای پاسپورت، ویزا، گرین‌کارت و از این جور چیزها ملت را سرکیسه می‌کند. حتی بدش نمی‌آید از نظر اخلاقی هم مشتری‌هایش را محک بزند و مثلا ببیند غزاله چکاره است.»
بعد می‌نشینیم به حرف زدن درباره «عملیات ۱۲۵» خیلی طولانی و مفصل. آن‌قدر که ناهار را هم می‌آورند و تا حرف ما تمام بشود سه چهار باری عوامل صحنه می‌آیند دم در و با چشم و ابرو جوری که من نفهمم به آقای کارگردان تذکر می‌دهند که ناهار سرد شد و کار دیر می‌شود.
آهنج در مقایسه این کار که یک ملودرام اجتماعی است با عملیات ۱۲۵ به عنوان تجربه قبلی‌اش می‌گوید: «این کار برای خودم خیلی جذاب است؛ البته اینجا از بحث‌های تکنیکی آن کار خبری نیست. در عوض به موضوع عمیق‌تر و دردناک‌تری می‌پردازد. به نظرم کار قابل تاملی بشود.»
بیشتر لوکیشن‌های کار تهران است؛ هم توی جاهای مدرن و بالای شهر و هم کوچه و پس‌کوچه‌های جنوب شهر. از زندان و جاهای کر و کثیف بگیر تا جاهای شیک و اغواکننده. برآوردشان ۳ ماهه است و کار را از ۱۹ آذر شروع کرده‌اند و تا حالا حدود ۴۰‌درصد کار هم تصویربرداری شده است.

پرکاری در ماه تولد
بعد می‌رویم برای تصویربرداری یک سکانس دیگر که غزاله توی دفتر جلالی نشسته و درباره زمان آماده شدن پاسپورتش حرف می‌زنند. آهنج یک بار سکانس را می‌خواند و دکوپاژش را برای دستیارش و بقیه توضیح می‌دهد. همین‌جوری هم می‌شود حدس زد که کارگردان پرکاری مثل او خیلی نمی‌تواند اهل دکوپاژ شب قبل باشد. این سکانس پلان به خاطر حرکت دوربین کمی طولانی می‌شود. بین ۲ تا کات فرخ نعمتی یکی از کاکائوهای روی میز شخصیتی را که بازی می‌کند و حالا جزو آکسسوار صحنه به حساب می‌آید، برمی‌دارد که با چایش بخورد. می‌گوید: «با اجازه»! آهنج می‌گوید: «نوش جان، برای خوردنه.»
او نقش یکی از شخصیت‌های سریال به نام فرزاد جلالی را بازی می‌کند که توی کار قاچاق، جعل پاسپورت و این‌جور چیزهاست و به قول خودش امکان دارد اسمش هم تقلبی باشد. با این حال مثل چکامه چمن‌ماه و نسرین مقانلو جزو شخصیت‌های محوری و تاثیرگذار قصه نیست. بیشتر صحنه‌های مربوط به او همین لوکیشن دفتر کار اوست و چند صحنه مختصر خارجی که آنها را هم توی ماشین گرفته‌اند. نعمتی می‌گوید که نقشش تاثیر چندانی در روند قصه آهنج ندارد و برای همین چند روز هم بیشتر کار نداشته است. خیلی اتفاقی امروز، آخرین روز کاری‌اش است: «وقتی قرار شد من این نقش را بازی کنم، صحنه‌های جدیدی به کار اضافه شد و بعضی جاها هم تغییر کرد.»
نقش نعمتی در طول فیلمنامه پراکنده بوده. ولی با هماهنگی شکیل مظفری به عنوان برنامه‌ریز، همه‌اش را در دوسه‌ روز گرفته‌اند؛ اما همین هماهنگی باعث شده نسرین مقانلو خیلی زودتر از چیزی که باید، بیاید سرصحنه. برای همین نعمتی چند بار با تاکید از او تشکر می‌کند که حاضر شده به خاطر او نقشش را از اواسط یا اواخر کار بازی کند: «کار هر بازیگری نیست که از هر جای فیلمنامه بازی کند.»
ماه آذر که ماه تولدش هم هست، خیلی تصادفی برایش ماه پرکاری بوده: «از تابستان قرار بود در سریال «سال‌های مشروطه» محمدرضا ورزی، نقش میرزای‌شیرازی را بازی کنم که در ۳ فاز تصویربرداری می‌شود. نقش خیلی بلندی نبود و اشاره‌ای داشت به همان فتوای تاریخی‌اش برای تحریم تنباکو. ضمن این‌که در یک قسمت از سریال اپیزودیک «گمشده» را ما قویدل با تهیه‌کنندگی بهروز مفید و همین‌طور یکی از اپیزودهای «ده عکس» که بهمن زرین‌پور کارگردانی‌اش می‌کرد، بازی کردم که مجموعه ۱۰ تله فیلم است به تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم.»
از او بتازگی فیلم «تردید» روی پرده بود و بعد از آن هم «خواب لیلا» که البته چند سال پیش ساخته شده. ضمن این که بازی او در یک قسمت از سریال «در چشم باد» هم باعث شد او در این ماه پرکارتر از قبل جلوه کند. فرخ نعمتی از بازیگرانی است که از تئاتر وارد سینما و تلویزیون شده و هنوز که هنوز است از عالم سینما و تلویزیون دل نکنده. آخرین کارش هم در این وادی تئاتر «فیروزه» است که چندوقت پیش با کارگردانی بهزاد فراهانی روی صحنه رفت و در آن نقش نویسنده را بازی می‌کرد.
از او درباره سابقه همکاری‌اش با آهنج می‌پرسم: «کارگردان آرام و متواضع و کم ادعایی است. تا حالا قرار بوده چندبار با هم کار کنیم، ولی نشده. آخرین بارش تله فیلمی بود که قرار بود پارسال در شمال بسازد. ولی بالاخره این طلسم در یکی از قسمت‌های سری دوم عملیات ۱۲۵ که این روزها دارد پخش می‌شود، شکست.»
محبوبیت بهتر است یا شهرت؟
این روز دومی است که نسرین مقانلو می‌آید جلوی دوربین سریال آهنج. برای همین حق دارد نداند بازیگری که نقش همسرش را بازی می‌کند، کیست. با این‌حال جوری وانمود می‌کند که می‌داند و می‌خواهد به خاطر تعلیق کار نگوید. من هم به رویش نمی‌آورم که آهنج برایم گفته رضا عمرانی است!
او در این سریال نقش زنی به اسم تهمینه را بازی می‌کند که چون شوهرش را می‌کشند به قصد انتقام از قاتلانش وارد کار قاچاق و پخش مواد مخدر می‌شود: «فقط دارد این کار را می‌کند که انتقام بگیرد و به چیزهایی که می‌خواهد برسد. وگرنه ذاتا قاچاقچی و ساقی نیست. خودش هم مصرف کننده نیست.»
خود تهمینه هم می‌داند که باید تاوان کارهای بدش را بدهد: «وقتی آگاهانه کار بد می‌کنی باید بدانی که پشت‌بندش دستگیری و زندان و این‌جور چیزها هم هست. ویژگی ما آدم‌ها این است که شرایطمان را انتخاب می‌کنیم؛ اما وقتی تصمیم می‌گیریم کاری انجام بدهیم، یعنی آن کار از دید خودمان درست است. تهمینه هم آگاهانه می‌داند که انتقام گرفتنش کار اشتباهی است، ولی این کار آرام‌اش می‌کند. دیگر بقیه‌اش با تماشاچی است که در مورد او چه قضاوتی داشته باشد.»
بنابراین او همه چیز را پیش‌بینی کرده و می‌داند که ممکن است در راه این انتقام هر اتفاقی برایش بیفتد: «حتی ساقی بودنش هم برای این است که با خودش می‌گوید من که نمی‌خواهم تا آخر عمر این کار را بکنم. اگر من نکنم ۴ نفر دیگر انجام می‌دهند، پس بگذار با این روش به چیزی که خودم می‌خواهم برسم. در کل نقش‌‌های سخت برای من قشنگ است و دوست دارم با آنها دست و پنجه نرم کنم. فقط امیدوارم دستم باز باشد و بتوانم چیزی را که می‌خواهم به تماشاچی منتقل کنم.»

منبع: jamejamonline.ir



منبع:
http://loved.nega.ir



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 16 )    ...   6   7   8   9   10   11   12   ...   
درباره وبلاگ



اموزش ارایش خلیجی و عربی و ایرانی

مدیر وبلاگ : مهشید محمدی نژاد
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :